HARI DEEPAVALI
Hari Deepavali (Bahasa Tamil: தீபாவளி) merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut yang beragama Hindu
di seluruh dunia dan merupakan hari cuti di Malaysia.
Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan "Dipa"yang
beerti cahaya dan perkataan "Gavali" yang beerti barisan. Perayaan
Deepavali ini disambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalender Tamil
(antara bulan Oktober dan November) dan juga dikenali sebagai pesta cahaya.
Menurut lagenda, Raja Naragasuri yang kejam dan selalu
memeras rakyatnya, telah dikalahkan dan dibunuh oleh Maha Krishnan. Sebelum
mati, Raja Naragasuri meminta semua manusia agar mereka merayai hari kemenangan
itu sebagai peringatan kepada yang mereka yang baik tentang godaan hantu dan
syaitan, peringatan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi
daripada membuat kejahatan sesama manusia.
Pelita yang dipasang dalam barisan dapat dilihat dinyalakan di rumah penganut
Hindu bagi melambangkan kejayaan kebaikan mengatasi kejahatan yang dirayakan
sebagai perayaan Deepavali.
Pada pagi Deepavali, penganut Hindu akan menjalani mandi
minyak yang melambangkan penyucian badan dan semangat. Selepas upacara
penyucian yang melambangkan permulaan yang baru, penganut Hindu akan
mengunjungi kuil dimana patung dewa Hindu akan dikalungkan dengan kalungan
bunga.
Pada pintu masuk rumah penganut Hindu hiasan
"kolam", hiasan bungaan halus yang dilakarkan di atas tanah yang
biasanya diperbuat daripaja bijiran pelbagai warna akan diletakkan. Hiasan
"kolam" ini merupakan lambang penyembahan dewa Lakshimi, Dewa
Kekayaan yang dipercayai hanya akan mengunjungi rumah mereka yang mempunyai
hiasan "kolam" di pintu masuk rumah mereka.
"Kolam" merupakaan upacara keagamaan bagi
penganut Hindu dan orang Islam adalah dilarang mengikutnya.
HARI THAIPUSAM
Hari Thaipusam
merupakan satu perayaan yang disambut oleh masyarakat beragama Hindu di seluruh
dunia. Perayaan ini bagi menghormati dewa Hindu, iaitu Lord Murugan. Perayaan
ini disambut pada bulan kesepuluh dalam kalendar Tamil yang dikenali juga
sebagai bulan 'Thai'.
Bagi penganut
yang beragama Hindu, Thaipusam adalah hari untuk menghapuskan dosa-dosa dan
bertaubat sepenuhnya akan kesalahan yang lepas.
Sebelum menyambut
Thaipusam, penganut agama Hindu akan berpuasa selama sebulan untuk tujuan
membersihkan jiwa. Dalam tempoh sebulan ini, mereka berpuasa dengan makan sayur
sehari sekali dan sentiasa mengunjungi kuil. Dua puluh empat jam sebelum
menyambut Thaipusam pula, mereka akan berpuasa sepenuhnya.
Masyarakat yang
beragama Hindu di Malaysia, biasanya akan menyambut perayaan Thaipusam ini di
Batu Caves, iaitu sebuah tempat suci bagi masyarakat Hindu di sini.
Pada hari
Thaipusam, penganut agama Hindu akan membawa patung Dewa Subramaniam, iaitu
anak bongsu Dewa Siva, di atas pedati perak dan diarak dengan muzik tradisi.
Selain itu, antara ciri utama perayaan Thaipusam ini, penganut agama Hindu juga
akan membawa 'kavadi', iaitu sebuah kerangka besi yang dihiasi dengan bunga, kertas
berwarna-warni, dan buah-buahan segar yang dijunjung di atas bahu. Ini adalah
sebagai tanda membayar nazar atau bertaubat kepada Dewa Subramaniam.
Bagi sesetengah
penganut agama Hindu juga, mereka akan mencucuk logam atau besi yang menembusi
kulit tubuh, lidah, pipi, dan anggota badan yang lain bagi tujuan membersihkan
dosa dan menyucikan diri. Mereka akan berkumpul beramai-ramai sambil membawa
'kavadi'. Biasanya, pembawa 'kavadi' ini berada dalam keadaan terpukau sambil
mengikut rentak lagu yang dimainkan.
Di Malaysia,
pembawa 'kavadi' ini akan berarak dan menaiki 272 anak tangga di Batu Caves
sehingga sampai di pintu gua dan meletakkan kavadi dihadapan patung dewa.
Selain itu, penganut agama Hindu juga akan membawa kelapa, madu, dan susu untuk
dipersembahkan kepada dewa-dewa bagi mendapatkan restu.
Perayaan
Thaipusam di Malaysia, biasanya disambut secara meriah bagi masyarakat yang
beragama Hindu. Perayaan ini turut mendapat perhatian daripada masyarakat yang
berbangsa lain. Oleh itu, tidak hairanlah banyak pelancong yang datang dan
merakamkan suasana menarik semasa sambutan perayaan ini.
HARI THAIPONGGOL
Thaiponggol
merupakan perayaan menuai yang diraikan mengikut kalender Hindu. Disebabkan
hari perayaan Thaiponggol ditetapkan dalam kalender Hindu, hari Thaiponggol
disambut berbeza dengan tempoh menuai yang sebenar. Pada kebiasaannya,
orang-orang Tamil akan meraikan perayaan menuai Thaiponggol pada minggu kedua
bulan Januari.
Pada subuh pagi Thaiponggol, para petani akan bangun dan memasak bijiran yang
baru dituai yang dikenali sebagai Ponggol. Masakan Ponggol ini merupakan
masakan hasil tuaian baru yang akan dipersembahkan kepada matahari pada waktu
pagi.
Pesta Thaiponggol merupakan hari bagi memuliakan Dewa Matahari yang penting
kepada semua tanaman. Upacara penyembahan juga diadakan di kuil secara
besar-besaran, dan di rumah secara kecil-kecilan.
Bagi perayaan di rumah, seluruh keluarga akan bangun awal dan mandi dan
berpakaian cantik sebelum subuh. Semua ini dilakukan tanpa menggunakan cahaya.
Apabila semua ahli keluarga telah bersedia, mereka berkumpul mengelilingi
gubahan buah dan bunga. Hanya ketika itu lampu akan di gunakan. Gambaran
kecantikan alam semulajadi mesti merupakan gambaran pertama dilihat pada waktu
pagi. Pada pagi hari, makanan pagi dari tumbuhan sepenuhnya
"vegetarian" akan dihidangkan kepada semua ahli keluarga.
HARI WESAK
Hari
Wesak merupakan hati terpenting bagi penganut agama Buddha kerana hari
Wesak melambangkan kelahiran, kesedaran, dan kematian Gautama Buddha. Penganut Buddha
akan mengunjungi kuil Buddha pada waktu pagi untuk memusatkan fikiran kepada
lapan prinsip "Precepts" sementara para sami yang memakai sarung
kuning akan membaca kitab Buddha "Sutras". Hari Wesak juga dikenali
dengan nama Visakah Puja atau Buddha Purnima di India, Vesak di Singapura,
Visakha Bucha di Thailand, dan Wesak di Sri Lanka.
Selepas itu penganut Buddha akan bersembahyang dan melepaskan burung merpati.
Hari Wesak juga merupakan hari memberi makan kepada orang miskin dan sedekah
kepada para sami. Hari Wesak dirayakan oleh semua penganut agama Buddha di
seluruh dunia.
Dikalangan penganut Buddha di Singapura dan Taiwan, terdapat amalan
mencederakan diri ketika menyambut hari Wesak seperti berjalan di atas bara api
sebagai menyambut hari kelahiran dewa Bao-sheng Da-di.
Ia dirayakan dalam bulan Mei pada waktu terang bulan (purnama sidhi) untuk
memperingati tiga peristiwa penting, iaitu:
· * Kelahiran
Siddharta Buddha di Taman Lumbini pada tahun 623 S.M.
· *Siddharta
Buddha mendapat ilham Agung dan menjadi Buddha di Buddha-Gaya pada usia 35
tahun di tahun 588 S.M.
* Buddha
Gautama mangkat di Kusinara pada usia 80 tahun di tahun 543 S.M.